Meer rust en ontspanning door duidelijkheid en structuur

Meer rust met picto's

Duidelijkheid en structuur. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zijn hierbij gebaad. Maar als je Autisme/ASS of ADD/ADHD hebt is dit nog veel meer. Maar hoe creëer je nu een meer ontspannen sfeer als er keer op keer iets niet duidelijk is?

Zelf baal je al dat je steeds opnieuw alles moet herhalen. Vragen wel duizend keer hebt beantwoord en toch blijft het niet hangen wat je zegt. Je wordt er zelf bij voorbaat al onrustig van als je alleen al aan die vragenrondjes denkt. En toch moet jij je keer op keer oppeppen om weer antwoord te geven op de vraag die je al tot in den treuren hebt beantwoord.

Of het nu gaat om wat je gaat eten of waar de spullen liggen. Het maakt niet uit. Voor sommigen is het overzicht en de volgorde houden gewoon niet te doen. Om gek van te worden!!! Je hoort de voetstappen jouw kant op komen. Je wil eigenlijk gewoon even verdwijnen. Wegduiken in een boek. Maar je weet al dat dit er alleen maar voor zorgt dat de spanning nog meer opbouwt en er zo dadelijk een bom kan ontploffen waardoor de sfeer alleen nog maar meer gespannen wordt. Dus je zet je grootste glimlach op en kijkt je kind aan wanneer die naar binnen komt.

“Waarom onthouden ze het niet gewoon!!!”

Je probeert je glimlach te bewaren terwijl de vraag voor de zoveelste keer gesteld wordt. Je antwoord zo vriendelijke mogelijk terwijl de frustratie in je omhoog komt. Je kind reageert niet eens op wat je zegt. In dat ene moment, die milliseconde waarin jij probeert de schone schijn op te houden heeft je kind al lang gezien dat je er even geen zin in hebt. En bam!!! De explosie is er alsnog. Hetgeen je graag wilde voorkomen omdat je al op bent. Je kunt gewoon niet meer. Jij met het laatste restje van je reservebatterij bezig bent.

In plaats van rust en ontspanning is er nu chaos en moet je weer aan de slag. Want even zitten is er niet bij. Maar hoe kun je nu wel genieten van de ontspanning? Even energie opdoen zodat je niet het gevoel hebt over eieren te lopen? Jij je stress kunt laten zakken en zo je kind kunt helpen die door alle informatie overprikkeld raakt en daardoor het overzicht verliest?

“Hoe komt het dat mijn kind de informatie niet onthoud?”

Mensen met AD(H)D ervaren vaak concentratieproblemen door chaos in het hoofd, het ontbreken van overzicht en het moeilijk prioriteiten kunnen stellen. De chaos ontstaat meestal doordat de persoon snel kan denken, een beelddenker is en geen rem en grip heeft op zijn gedachtegang. Een simpele opdracht als: “Doe je spullen dicht op je kamer” geeft dan al snel honderden verbindingen. Zowel met spullen als met de kamer waardoor de taak niet gedaan wordt. Al willen ze wel luisteren naar de opdracht die ze krijgen, de afleidingen zorgen ervoor dit vaak niet lukt.

Bij ASS worden concentratieproblemen veroorzaakt door de hoeveelheid prikkels. Die zorgen voor een vol hoofd en overprikkeling. Hierdoor kan nieuwe informatie er niet meer in. Dit zorgt dan ook voor chaos en onduidelijkheid. Door structuur en overzicht aan te brengen wordt het makkelijker. Mits je hier wel in je taal rekening mee houdt. Een verhaal of opdracht wordt al snel onduidelijk wanneer er gebruik gemaakt wordt van spreekwoorden of figuurlijke taal. Ze nemen taal letterlijk.

“Wat kun je zelf allemaal al doen voor je kind?”

Structuur en overzicht bieden is heel erg belangrijk. Vaste dagindelingen die voorspelbaar zijn voorkomen chaos. Die duidelijkheid kun je keer op keer zelf geven door nogmaals alles te vertellen en uit te leggen. Maar dat levert jou ook als ouder stress op. Wat kun je dan allemaal wel doen zonder steeds alles te herhalen? Hoe zorg jij ervoor dat je kind wel de dingen doet die gedaan moet worden en jij even kunt ontspannen?

  • Geef je kind een duidelijke planning. Hoe ziet de dag eruit? Wat ga je allemaal doen? Op welke volgorde wordt dit gedaan? Zijn er dingen die afwijken van de vaste structuur, vertel dit op tijd zodat het geen verrassing is.
  • Maak de dagindeling visueel. Zo kan je kind zelf zien welke dingen die moet doen. Een online programma is in de maak bij mij zodat jij met je kind een eigen persoonlijke planning kunt maken die geheel op jouw kind is afgesteld.
  • Gebruik de visuele planning minimaal 2 weken om te zien welke effecten het heeft. Steeds een keer dit doen en daarna weken niet helpt niet. Het moet een vast onderdeel van de dag worden.
  • Neem dagelijks de dag door. Hoe was het gegaan? Zo neem je de stress en prikkels weg waardoor je kind makkelijker kan slapen. Ook kun je dan de planning van de dag erop doornemen. Doe dit niet strak voor het naar bed gaan zodat je tijd hebt om vragen te beantwoorden en echt te luisteren naar wat je kind wil vertellen. 

“Wat kun jij doen om zelf te ontspannen?”

Bij stress is het handig om uit te zoeken waar jouw spanning vandaan komt en waar je energie van krijgt. Op die manier kun je er achter komen of er dingen zijn die je kunt veranderen.

  • Waar krijg jij energie van? Wat zorgt ervoor dat jouw energie weer gaat stromen? Wat maakt je blij?
  • Houd een lijstje bij met dingen die je bezighouden/waarover je piekert. Merk eens op wat het met je doet? Waar je dit in je lichaam voelt? Wil het je wat zeggen? Wat is dan de boodschap? 
  • Praat er met iemand over. Dit kan familie zijn, maar ook een huisarts of hulpverlener.
  • Vraag hulp aan anderen. Laat je kind eens spelen bij een ander of regel oppas zodat je even tijd voor jezelf hebt. Ook kan het fijn zijn om professionele hulp te krijgen.
  • Verdeel taken. Doe niet alles in 1 keer en deel taken met anderen.
  • Ga op tijd naar bed en sta op tijd weer op. Een vast ritme geeft niet alleen voor mensen met ASS en AD(H)D meer rust, maar eigenlijk voor iedereen.
  • Beweeg elke dag 30 minuten. Even naar buiten wandelen om je hoofd leeg te maken, te sporten, etc geeft weer nieuwe energie.
  • Zet een half uur voor je naar bed gaat alle beeldschermen uit. Door het blauwe licht is het moeilijker om in slaap te vallen.
  • Neem elke dag minimaal 30 minuten me-time. Tijd die je uitsluitend aan jezelf besteedt en niet aan een ander. Vind je dit moeilijk om te doen, bouw het dan langzaam op met stappen van 5 minuten per keer. Het is wel de bedoeling om minimaal 30 minuten me-time per dag te hebben. Zo kun je echt even je batterij opladen.

“Wat als de tips onvoldoende helpen?”

Als je merkt dat de tips niet helpen is het belangrijk om hulp te zoeken. Dit kan zijn in de vorm van ondersteuning, begeleiding en behandeling van je kind, maar ook voor jezelf.

In mijn praktijk Regie op Koers begeleid ik gezinnen en volwassenen die te maken hebben met (mogelijke) autisme/ASS en AD(H)D zodat iedereen weer de regie over zijn of haar leven krijgt en jullie samen weer met meer ontspanning en harmonie kunnen leven.

Ik gebruik hiervoor meerdere technieken, waaronder diverse vormen van NLP, de MatriXmethode en Hypnotherapie, Access bars en Reiki. Bij kinderhypnose maak ik ook gebruik van de hechtingssessie. Zijn er dingen voor, tijdens en na de zwangerschap gebeurd waardoor jij of je kind negatieve ervaringen hebben opgedaan kan dit in een hechtingssessie veranderd worden.

“Ervaringsdeskundige”

Sinds een jaar weet ik zelf dat ik ADHD heb. Als kind liep ik steeds tegen dingen aan, werd ik niet begrepen en cijferde ik mezelf weg om maar niet anders gevonden te worden.

Dat mijn hoofd altijd één grote chaos was, honderden gedachten tegelijk aanwezig waren en ik al het eindresultaat zag terwijl er net uitleg over een opdracht gegeven werd. Voor mij heel erg logisch. Voor mijn omgeving duidelijk niet.

Jarenlang heb ik hulp gezocht voor mijn kinderen vanwege een ziekenhuistrauma en ook het vermoeden dat mijn zoons autisme/ASS hebben. Keer op keer werden we niet gezien of gehoord. Tot ik de MatriXmethode ontdekte en mijn zoon van zijn ziekenhuistrauma afhielp in een enkele sessie. Een trauma dat niet alleen hem in zijn greep hield, maar effect had op iedereen in ons gezin.

En nu zijn er diverse diagnoses voor ASS en ADHD in mijn gezin bekend. Maar een diagnose op zich brengt je niet verder. Behandeling en kijken naar jouw kwaliteiten en die van je kind wel. Want zo kan je weer floreren. Dat is wat ik met mijn coaching wil bereiken.

Wil je meer weten? Voor meer tips en ervaringen, volg me op www.facebook.com/regieopkoers, www.linkedin.com/in/ericakoers en www.instagram.com/regie_op_koers. Of lees mijn andere blogs op www.regieopkoers.nl/blog/ Vrijblijvend contact opnemen via de mail info@regieopkoers.nl of telefoon/app 06-36522075 mag natuurlijk ook.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

2 gedachten over “Meer rust en ontspanning door duidelijkheid en structuur”

  1. Ik zag je stukje in een nieuwsbrief. En nu het buiten zo koud is en wit ben ik hem eindelijk eens gaan lezen. Ik dacht namelijk dat er alleen tips in stonden als je met ass of adhd te maken hebt. Maar niks is minder waar. Ook voor mezelf en de rest van mijn gezin is dit zo goed toe te passen.

    Dank je wel voor het schrijven van dit blog. ik ga straks gelijk eens aan de slag met je tips en deze delen met anderen. Ik weet namelijk zeker dat mijn vrienden en mijn zusje en grote broer hier ook wat aan hebben met hun gezinnen.

    winterse knuffel,
    LiLo

    Beantwoorden
    • Hi LiLo,
      Graag gedaan voor het blog.
      Hopelijk heb je al veel van de tips kunnen gebruiken.
      En ja.
      Ze zijn ook zeker te gebruiken wanneer je geen ASS of ADHD hebt.
      Haal eruit wat je kunt gebruiken.

      Met warme groet,
      Erica

      Beantwoorden

Plaats een reactie